Alle hybride Golfjes die dit en begin volgend jaar bij Volkswagen van de band rollen, zijn bestemd voor de Nederlandse markt.
Dat is goed nieuws voor de kopers, want het gaat snel met de orders. Volkswagen importeur Pon verkoopt wekelijks ongeveer 100 exemplaren van de eerste Plug-in hybride van het merk, de Golf GTE. Ondanks dat de auto pas net bij de dealers staat hebben ongeveer 1000 mensen de Golf met stekker ‘blind’ aangeschaft.
De Golf, die beschikt over een benzine- en elektromotor, is juist in Nederland populair omdat leaserijders in ons land profiteren van een belastingvoordeel.
De bijtelling, het percentage van de catalogusprijs dat de zakelijke rijder bij zijn bruto inkomen moet optellen als er meer dan 500 privékilometers gereden worden, ligt dit jaar en volgend jaar voor de Golf GTE nog op 7 procent. In 2016 verdubbelt de bijtelling naar 14 procent.
Golf met stekker vooral in Nederland populair
Ralf Dennissen, de woordvoerder van Volkswagen importeur Pon is blij dat het Duitse merk ervoor heeft gekozen om de gehele productie voor 2014 aan Nederland toe te kennen.
"In Nederland is de Golf GTE verhoudingsgewijs veel populairder dan in andere landen, omdat door de techniek van de auto de bijtelling in in Nederland de bijtelling erg laag ligt. Ook een het overgrote deel van de productie in het eerste kwartaal van 2015 is bestemd voor de Nederlandse markt. De auto staat nu bij de dealer en dat betekent dat mensen nu kunnen proefrijden, misschien gaat de verkoop dan nog harder."
Stekkerauto's vaak niet zo zuinig als beloofd
Met de nieuwe Golf GTE is Volkswagen een trendvolger. Andere stekkerauto's als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 gingen de Golf voor.
Volkswagen-woordvoerder Ralf Dennissen begrijpt de kritiek rondom de stekkerauto's. Als het aan Volkswagen ligt, gaan de berijders van een Golf met stekker zoveel mogelijk elektrisch rijden.
Daarom biedt de Volkswagen importeur aan iedere klant een trainingsdag aan. Dennissen: "We gaan onze klanten laten zien hoe ze in het woon-werkverkeer rond de fabrieksopgave uit kunnen komen. Het goed omgaan met de techniek, maar vooral het vertrouwd worden met het laden is daarbij belangrijk. Wij hopen zo te voorkomen dat leasemaatschappijen en werkgevers met onverwacht hoge brandstofkosten geconfronteerd worden omdat mensen de auto te weinig opladen."
Volgend jaar ook een Passat met stekker
Voor wie de Golf een maatje te klein is, maar toch zuinig wil rijden verschijnt er volgend jaar ook een plug-in hybride uitvoering van de nieuwe Volkswagen Passat. Ook die auto krijgt in 2015 nog een bijtellingstarief van 7 procent. De Nederlandse Volkswagenimporteur gaat hard zijn best doen om ook dan weer zoveel mogelijk auto's voor de Nederlandse markt te reserveren en af te leveren voordat de bijtelling in 2016 van 7- naar 14 procent gaat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl